Sunday, May 10, 2009

Saya Sayang & Rindu Mak.... =)



Hari ni 10 Mei 2009... Hari ni Hari Ibu...


Selamat Hari Ibu kepada my late mum... I luv u ever & forever!!

Even mak dah lama tinggalkan ARASH dan yang lain... kami tetap rindukan dan sayangkan mak...

Sedar tak sedar mak dah lama tinggalkan kami... lebih kurang 9 tahun...

Yelah masa tu saya baru je abis exam Part 1 Diploma di UiTM Melaka...

Saya sangat terkejut... mak pergi dengan tiba-tiba... walhal mak sibuk menjaga makcik saya yang sakit teruk sebelum tu... rupa-rupanya Tuhan lebih sayangkan mak... mak pergi menyahut seruan Illahi terlebih dahulu...

Tapi itulah takdir yang saya harus terima dengan tabah sehingga ke hari ini... saya redha...

Mak, kalau mak masih ada, pasti mak gembira dan bangga dengan saya sekarang... ARASH dah buat yang terbaik mak...

ARASH rindu mak sangat-sangat... kadang-kadang saya cemburu juga tengok orang bermesra dengan mak mereka... dah lamanya saya tak peluk mak... lamanya saya tak bermanja dan berkongsi cerita dengan mak...

Arwah Mak dengan arwah Abah asal dari Muar. Ya mereka orang jawa. Tapi mak dan abah merantau ke Segamat atau lebih tepat kami menetap di Labis. Since di sini komuniti jawa yang tak kuat... mak dan abah pun tak selalu cakap jawa... saya pun tak pandai cakap... faham??...entah a few words only... Dr. Fadzilah Kamsah pun tau saya tidak bisa berbahasa 'German'... maafkan saya... mungkin abang-abang saya faham tapi masih tidak fasih bertutur...

Saya ada keluarga yang besar... 14 orang adik-beradik... meninggal 2 tinggal 12 orang... Saya kagum dengan mak dapat membesarkan kami adik-beradik... kami bukan dari keluarga yang senang dan mewah... kami orang susah... saya pernah rasakan semua itu... tapi akhirnya kami berjaya membawa diri masing-masing...

Kadang-kadang saya tersentuh juga bila orang promote sesuatu dan cakap.."belikanlah untuk mak awak satu".. "oh sorry... saya takde mak lagi"...
i should tell...

Masih segar dalam ingatan saya semasa mak menitiskan air mata ketika menghantar saya belajar di UiTM Melaka... dia bagi saya sedikit wang saku dan pesan kepada saya... belajar rajin-rajin... saya salam dan peluk mak... saya juga menitiskan air mata...

Saya memang rapat dengan mak... dari kecil sampai besar... mungkin sebab saya anak bongsu... masa kecil memang nakal... selalu kena marah dengan mak... yelah mak kata jangan mandi sungai saya degil nak mandi juga... jangan keluar rumah tengahari buta...saya keluar juga merayap... saya hanya budak kampung yang typical...

Mak... InsyaAllah ARASH takkan lupa apa yang mak ajar sebelum ni... ARASH takkan lupa doakan mak di sana... semoga roh mak dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman... AMIN...

Whatever it is... you are still No. 1 in my heart... ARASH sayang mak hingga ke hujung nyawa!! Al-Fatihah...

arash910: talk turkey saya menitiskan air mata while typing this entry... do appreciate your mum as long as dia di sisimu...

11 comments:

  1. man,
    terharu nie!! bergenang air mata aku..dhla baca kat opis!! aisshhh!!...
    ko sgt tabah man!!...aku tak tau mcm mana aku nnt if my MUM xder!!!...rasa hilang nyawa aku!!.. anyhow doa anak2 adalah hadiah yang terbaik dan terbesar dari seorg anak ke ibunya wpun masih ade atau tiada!!!...
    jgn sedey2 ye man...EMO kan ader!!...

    ReplyDelete
  2. kein:

    thanx...ntah nilah yg keluar dari hatiku masa menulis..

    so kita kena sentiasa bersiap sedia kehilangan sesiapa sahaja yg tersayang...

    hope aku terus tabah... group EMO mmg best!!

    ReplyDelete
  3. Aduh sedeh tau...

    Arash..ko mmg anak bungsu yg tabah dan berdikari..semoga sentiasa dilindungi Allah s.w.t..kehilangan sesuatu yg kita syg, bukan bererti hilang selamanya..krn Allah xpernah mengambil sesuatu dr kita..tp percayalah Dia sebenarnya mahu mengantikan dgn sesuatu yg lebih baik utk kita...teruskan perjuangan dlm kerjaya dan pelajaran..Insyallah..Allah ade bersama2mu Arash...

    ReplyDelete
  4. Al-Fatihah utk arwah mak ko man..harap ko tabah man..

    Adios..

    ReplyDelete
  5. huhuu gler sedey la baca... :(
    ibu tiada yang dapat diganti... she's the only one...

    walaupun ibu takde..tapi sebenarnya ibu itu sentiasa ada dekat ngan kite...jauh di mata tapi dekat di hati..

    tabah ye.. :)

    ReplyDelete
  6. ayu:

    saya setuju dgn kamu..

    semoga ada sinar bahagia yg bisa merawat kesepian ini... AMIN... =)

    ReplyDelete
  7. alerrr .. bergenang lah saya baca .. nasib dapat cover dlm bilik .. apa pun, awak sangat tabah .. mcm mana nanti kalau turn saya pulak ? sbb saya pun sangat rapat dgn mak saya .. semoga, ibu awak ditempatkan di kalangan org yg beriman .. AMIN

    ReplyDelete
  8. aida:

    oh ye ke..

    sori saya telah membuatkan org lain tersentuh...

    awak kena sentiasa bersedia..

    btw, thanx..

    ReplyDelete
  9. naima:

    terima kasih kerana memahami.....

    ReplyDelete